اردیبهشت ۱۲

پدیدآورنده:  سید عبدالحمید ضیائی
ناشر:    هزاره ققنوس
تعداد صفحات:   ۲۵۲   
سال چاپ :۸۹
شابک :
نوبت چاپ:  s,l
قیمت:      ۳۷٫۰۰۰ ریال
 
منابع و مقاتل واقعه عاشورا کدامند . آیا اساسا امام حسین (ع) همسری به نام شهر بانو داشته است . کدامیک از حوادث و وقایعی که نقالان از عاشورا روایت می کنند اعتبار بیشتری دارد. دکتر عبدالحمید ضیایی در کتاب جامعه شناسی تحریفات عاشورا تلاش دارد به این مسائل بپردازد.
خلاصه ای از مقدمه کتاب

رهیافت‌ تاریخی‌ حادثه‌ عاشورا
پس‌ از وقوع‌ حادثه‌ عاشورا، این‌ جریان‌، به‌ نحو جدی‌ موضوع‌ بحث‌ متفکران‌ واقع‌ شده‌ ونظریات‌ متنوعی‌ در تحلیل‌ آن‌ ارائه‌ گردیده‌ است‌. بررسی‌ و تبیین‌ رویکردهای‌ متنوع‌ و متعددموجود، فرا و ورای‌ این‌ مجال‌ و مقال‌ اندک‌ است.
رهیافت‌ تاریخی‌ : بررسی‌ علل‌ و عوامل‌ قومی‌ دخیل‌ در شکل‌گیری‌ واقعه‌ عاشورا، تبیین‌ماهیت‌ رژیم‌ حاکم‌ (بنی‌امیه‌) و هویت‌ قبیله‌گرایانه‌ و پدرسالانه‌ (Patrimonialism) آنان‌ وتحلیل‌ حادثه‌ عاشورا به‌ مثابه‌ جنبشی‌ تاریخی‌ که‌ معلول‌ اختلافات‌ قومی‌ و نزاع‌های‌ عشیره‌ای‌ ونیز جاهلیت‌ اموی‌ بوده‌ است‌، از اهم‌ مسائل‌ و محورهای‌ رهیافت‌ تاریخی‌ به‌ شمار می‌رود.متفکرانی‌ همچون‌ عباس‌ محمود عقاد۵ و سیدجعفر شهیدی‌۶، چنین‌ رویکردی‌ به‌ عاشوراداشته‌اند.
در رهیافت‌ تاریخی‌، بنابر علایق‌ و چشم‌اندازهای‌ فردی‌/ جمعی‌ می‌توان‌ عاشورا را رویدادی‌خاص‌، انضمامی‌ و منحصر به‌ فرد به‌ حساب‌ آورد، یا آن‌ را مانند نمونه‌های‌ غیرمنحصر به‌ فردطبقه‌ای‌ از رویدادها مورد بررسی‌ قرار داد. گر چه‌ به‌ ظاهر چنین‌ می‌نماید که‌ تمامی‌ رویدادهای‌جهان‌، منحصر به‌ فرد بوده‌ و حتی‌ وقوع‌ یک‌ پدیده‌ تکرارشونده‌ (recurrent) مانند طلوع‌خورشید یا پدیده‌ای‌ از نوع‌ رویدادهای‌ تکرارپذیر (repeatable)مثل‌ حل‌ شدن‌ حبه‌ قند درفنجان‌ چای‌ در مقام‌ ثبوت‌، منحصر به‌ فرد هستند.۷
هم‌چنین‌ در این‌ رهیافت‌، بر ضرورت‌ استفاده‌ از شیوه‌ علمی‌ تأکید می‌شود و در خواندن‌متون‌ تاریخی‌ و تحلیل‌ و بررسی‌ آن‌، شرایط دیگری‌ از جمله‌ توجه‌ به‌ وضع‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌و جغرافیایی‌ الزامی‌ تلقی‌ می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال‌ سیدجعفر شهیدی‌ در کتاب‌ “قیام‌ امام‌ حسین‌”، درتحلیل‌ ریشه‌های‌ تاریخی‌ حادثه‌ عاشورا، به‌ قدرت‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ جامعه‌ آن‌ روز و ترکیب‌ساختمان‌ اجتماعی‌ و موقعیت‌ جغرافیایی‌ شبه‌ جزیره‌ عربستان‌ (سه‌ مؤلفه‌ مذکور) می‌پردازد.
درباره‌ سابقه‌ و پیشینه‌ تبیین‌ تاریخی‌ واقعه‌ عاشورا نیز متون‌ و منابع‌ متعددی‌ در دست‌داریم‌. منابع‌ اولیه‌ پدیده‌ تاریخی‌ عاشورا را می‌توان‌ به‌ پنج‌ منبع‌ منحصر و محدود کرد: مقتل‌الحسین‌ ابومخنف‌ (م‌ ۱۵۷)، طبقات‌ الکبری‌ ابن‌ سعد (م‌ ۲۳۰)، انساب‌الاشراف‌ بلاذری‌ (م‌۲۷۹)، اخبارالطوال‌ دینوری‌ (م‌ ۲۸۲) و الفتوح‌ ابن‌ اعثم‌ (م‌ ۳۱۴).
در کنار این‌ منابع‌ پنجگانه‌ و اولیه‌، منابع‌ مهم‌ دیگری‌ نیز وجود دارد که‌ ذیلا به‌ بخشی‌ از آن‌اشاره‌ می‌شود:
تاریخ‌ طبری‌ (م‌ ۳۱۰)، الارشاد شیخ‌ مفید (م‌ ۴۱۳)، مقاتل‌ الطالبین‌ (م‌ ۳۵۶)، مناقب‌ ابن‌ شهرآشوب‌ (م‌ ۵۸۸)، مقتل‌ الحسین‌ خوارزمی‌ (م‌ ۵۶۸)، مقتل‌الحسین‌ امام‌ طبرانی‌ (م‌ ۳۶۰)، تاریخ‌ الخلفا(مؤلف‌ مجهول‌)، البدء والتاریخ‌ مطهرابن‌ طاهر مقدسی‌ (م‌ ۳۵۵)، اللهوف‌ سید ابن‌ طاووس‌ (م‌ ۶۴۶)،کشف‌ الغمه‌ فی‌ معرفه‌ الائمه‌ عیسی‌ اربلی‌ (م‌ ۶۹۲)، مقتل‌ الحسین‌ عبدالرزاق‌ مقرم‌ و… .

نوشته ای از مدیر سایت

۵ دیدگاه برای “ جامعه شناسی تحریفات عاشورا”

  1. امیر حسین می گوید:

    سلام
    این اقای ضیایی که این کتاب را نوشته است ایا اگاهی کافی نسبت به چارچوب دین دارند و اصلا مطالعه دینی داشته اند ؟
    یا صرفا از این اصل استفاده کرده اند که :
    اگر توانایی مشهور شدن از طریق سالم را نداری ، مخالفت کن تا مشهور شوی .
    این که ایشان تمام اسناد را بی دلیل و با گمانه زنی زیر سوال برده است از لحاظ علمی درست نیست .

  2. حسین می گوید:

    آقای امیر حسین : همین سوالات خودت را من از شما میپرسم . چگونه اظهار نظر میکنی؟ سخنرانی از شهید مطهری شنیدم که بسیار به نظرات ایشون نزدیک بود. بد نیست سطح مطالعاتت رو کمی بالا ببری تا به جای مخالفت کورکورانه کمی نقد منصفانه کنی.

  3. محمد ابراهیمی می گوید:

    با سلام
    امکان خرید کتاب به صورت اینترنتی وجود دارد ؟
    اگر هست راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

  4. مدیر سایت می گوید:

    سلام به شما
    از طریق لینک زیر می توانید کتابهای هزاره ققنوس را بصورت اینترنتی خریداری نمایید
    http://www.ketab.ir/hezareh

  5. فالوور می گوید:

    واقعا خوبه سایتتون مرسی

نوشتن دیدگاه