بهمن ۱۰

جلسه ششم- دنیای اسلام ، دنیایی دایر است نه بایر

ششمین  نشست از سلسله کارگاه‌های مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه (تعریف ها و باز تعریف ها) عصر روز دوشنبه ۹ بهمن ماه با سخنرانی استاد ابوالقاسم حسینجانی در محل دفتر انتشارات هزاره ققنوس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انتشارات هزاره ققنوس ابوالقاسم حسینجانی نویسنده ، شاعر و پژوهشگر معاصر در این کارگاه با تبریک میلاد حضرت محمد(ص) به حدیث نبوی  «الدنیا مزرعه الاخره » اشاره کرد و گفت: تعریف اسلام ، پیامبر و حضرت علی از زندگی دنیایی برای همه‌ی مردم یک دنیای خوب،اقتصادی و دایر است نه دنیایی پر از رنج و مشکلات اقتصادی و در واقع بایر.

قرآن برای هدایت همه‌ی مردم جهان

بنابر این گزارش، حسینجانی در ابتدای این نشست ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام با اشاره به آیه ۱۸۵ سوره بقره «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس » گفت: قرآن برای هدایت همه‌ی مردم جهان آمده است. به عبارت دیگر قرآن باید انسان را نجات دهد و قرآنی که نتواند انسان ساز باشد و آدم را نجات دهد قرآن نیست. همان کاغذ پاره هایی است که در جنگ صفین بر سر نیزه شد.

دنیای اسلام ، دنیایی دایر است نه بایر

وی سپس با اشاره به دعای مشهوری که در آیه ۲۰۱ سوره بقره آمده یادآور شد: وقتی به ما گفته شده هنگام دعا بگوییم « ربنا آتنا فی الدنیا حسنه وفی الآخره حسنه وقنا عذاب النار» یعنی اول باید دنیای ما ساخته شود تا بتوانیم آخرتی خوب داشته باشیم. اگر دنیای خوب و آبادی نداشته باشیم آخرتمان هم خوب ساخته نمی شود. باید بگویم جهان خراب و پر از مسکین و گدا و فقیر ، جهان اسلامی نیست. اسلام به هیچ عنوان دنیای فقر و نداری را توصیه نمی کند.

وقتی پیامبر عظیم الشان اسلام می فرماید «الدنیا مزرعه الاخره » یعنی از نگاه ایشان دنیا برای همه‌ی مردم یک دنیای خوب،اقتصادی و دایر است نه دنیایی پر از رنج و مشکلات اقتصادی و در واقع دنیایی بایر.

از راه دروغ نمی توان نجات یافت.

حسینجانی در ادامه با اشاره به هدف بعثت که در حدیث نبوی آمده  اضافه  کرد:  رسول اکرم صلى الله علیه و آله می فرماید «إنَّما بُعِثتُ لاُتَمِّمَ مَکارِمَ الخلاقِ؛»براستى که من براى به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام[۱]. این بدان معناست که همه‌ی هدف بعثت اخلاق است.

حال باید پرسید این مکارم اخلاق کدام است. شاید اولین کار اخلاقی به ذهن ما می رسد راستگویی باشد که پیامبر آن را راه نجات انسان می داند«النجاه فى الصدق ». حرف من اینست که با این حدیث و شیوه و سیره زندگی حضرت رسول و علی(ع) باید تاکید کنیم که از راه دروغ نمی توان نجات یافت.

پیامبر در جایی دیگر به مولا می گوید«یا عَلىُّ اصدِق وَإِن ضَرَّکَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَنفَعُکَ فِى الآجِلِ وَلاتَکذِب وَإِن یَنفَعکَ فِى العاجِلِ فَإِنَّهُ یَضُرُّکَ فِى الآجِلِ؛ اى على راست بگو اگر چه در حال حاضر به ضرر تو باشد ولى در آینده به نفع توست و دروغ نگو اگر چه در حال حاضر به نفع تو باشد ولى در آینده به ضرر توست.»[۲]

در همین رابطه است که امیر مومنان در خطبه  ۸۶ نهج البلاغه می گوید« اَلصّادِقُ عَلى شَفا مَنجاهٍ وَکَرامَهٍ وَالکاذِبُ عَلى شُرُفِ مَهواهٍ وَمَهانَهٍ؛راستگو در آستانه نجات و بزرگوارى است و دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى.»

یادمان باشد بزرگترین راستگوی جهان از ازل تا  ابد خداوند بلندد مرتبه است که همیشه در آخر هر تلاوت قرآن آن را تکرار می کنیم «‌راست گفت خدای بلند مرتبه» و این یعنی فقط آدم‌های کوچک و حقیر و ضعیف هستند که دروغ می‌گویند.

یک مانیفست جهانی برای نجات مردم

این شاعر و پژوهشگر معاصر سپس به  دعایی که در ماه رمضان و بعد از هر نماز خوانده می شود اشاره کرد و  از آن بعنوان یک منشور و مانیفست جهانی برای نجات مردم و جامعه یاد کرد و گفت : در این دعا می گوییم

اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى‏ اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ،

بارالها ! بر ساکنانِ قبرها شادمانی و سرور خود را فرو ببر.

یعنی اسلام و پیامبر اسلام  که حتی مرده ها  را با نشاط می‌خواهد مگر می‌تواند زنده ها را غمگین ببیند. بعد می خوانیم :

أَللَّهُمَّ أغنِ کُلَّ فَقِیرٍ

بارالها !  همه‌ی محتاجان ، بی نیاز کن .

أَللَّهُمَّ أشبِع کُلَّ جائِعٍ

بارالها !  همه‌ی گرسنگان سیر گردان .

أَللَّهُمَّ اکسُ کُلَّ عُریَانٍ

بارالها ! همه‌ی برهنگان را بپوشان  .

أَللَّهُمَّ اِ قضِ دَینِ کُلِّ مَدِینٍ

بارالها !  همه‌ی بدهی ِ بدهکاران اَدا کن .

أَللَّهُمَّ فَرِّج عَن کُلِّ مَکروبٍ

بارالها ! همه‌ی گرفتاران را آسوده و راحت نما

أَللَّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَرِیبٍ

بارالها ! همه‌ی غریبان را  بازگردان

أَللَّهُمَّ فُکَّ کُلَّ أَسِیرٍ

بارالها ! ا همه‌ی سیران را آزاد گردان

می بیند در ادامه هیچ استثنایی قائل نمی‌شود و برای همه‌ی فقرا، گرسنگان ، برهنگان، بدهکاران، گرفتاران، بیماران  و حتی همه‌ی اسیران دربند دعا می کند و از خداوند می‌خواهد به آنها کمک کند.

در بخش آخر دعا نیز از خدا می‌خواهد حال ما را خوب کند.

أَللَّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکَ

بارالها !  حالِ بدِ ما را به حالِ نیکویت تغییر ده .

اسلام دینی است که آمد تا حال مردم جامعه اسلامی را خوب کند و شادی و سروری ابدی برای آنها به ارمغان آورد.

خداوند مقام معلمی خود را دوست دارد

حسینجانی در انتهای جلسه  با اشاره  دو آیه  از آیات قرآن در سوره های الرحمن  و طه گفت:

در بتدای سوره الرحمن می خوانیم

الرَّحْمَنُ (١)عَلَّمَ الْقُرْآنَ (٢)خَلَقَ الإنْسَانَ (٣)

آوردن کلمه الرحمن و تقدم آموزش قرآن به خلقت انسان یعنی خداوند با مهربانی خودش آموزش می دهد. به عبارت دیگر خداوند متعال دوست دارد اول معلم باشد تا خالق و حتی خالق بود  را برای معام بودن دوست دارد.

در آیه‌ی ۵ سوره طه می خوانیم :

الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى (۵)

خداوند مهربانی که بر عرش مسلط است. (۵)

ببیندید در اینجا هم که از سلطه پروردگار بر عرش سخن به میان می آید ، صفت رحمانیت خدا ابتدا آمده است.  حرف من و برداشت من از این آیات اینست که با زور و قدرت و جنگ نمی توان دنیا را گرفت بلکه با مهربانی می توان جهان را گرفت و بر آن استیلایی یافت.

برای گرفت دنیا با از دل ها عبور کنیم نه از مرز ها .


[۱] .(کنزالعمال،ج۱۳، ص۱۵۱، ح۳۶۴۷۲)

[۲] میراث حدیث شیعه، ج۲، ص۱۷، ح

نوشته ای از مدیر سایت

نظرات غیر فعال است.