آبان ۱۷

ابوالقاسم حسینجانی در کارگاه مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه مطرح کرد

نادانی، ناپاکی ست

علاقه‌مندان برای شرکت  در  کارگاه  مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۳۱۷۸۳۲ تماس بگیرند و یا به نشانی تهران، خیابان انقلاب، بین دروازه دولت و فردوسی، خیابان رامسر، پلاک یک، واحد ۵، انتشارات هزاره‌ ققنوس مراجعه کنند.

کارگاه  یک روزه مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه عصر روز دو شنبه ۱۵ آبان ماه با سخنرانی استاد ابوالقاسم حسینجانی برگزار شد.به گزارش روابط عمومی انتشارات هزاره ققنوس  این کارگاه یک روزه با محور مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه(تعریف ها و باز تعریف ها) در محل دفتر این انتشارات و با حضور علاقمندان بصورت رایگان برپا شد.

ابوالقاسم حسینجانی نویسنده ، شاعر و پژوهشگر معاصر در این کارگاه با بیان این مطلب که نهج‌البلاغه در واقع کارگاه نظریه پردازی است به بررسی و واکاوی تعریف علم و جهل از دیدگاه حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه پرداخت.

حسینجانی سپس  در باره حکمت ۲۷۴ نهج‌البلاغه  گفت از دیدگاه مولا «جهل، یعنی توقف علم در مرحله عمل» و یا به عبارت دیگر ؛ عملیاتی نشدن علم. او می‌گوید:

لَا تَجْعَلُوا عِلْمَکُمْ جَهْلًا وَ یَقِینَکُمْ شَکّاً إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا وَ إِذَا تَیَقَّنْتُمْ فَأَقْدِمُوا .

«علم»‌تان را «جهل»  و «یقین»تان را «تردید» قرار ندهید. اگر که دانستید، عمل کنید؛ و اگر که  یقین کردید، دست به اقدام بزنید.

آن آدمی که از چتر خود در هنگام باران استفاده نمی‌کند، انگار که – اصلا- چتری ندارد؛ و همین طور آن  آدمی که علمش به مرحله‌ی عمل نمی‌رسد، انگار که علمی ندارد! جاهلیتِ امروزی، بیشتر بیهوده دانستن است، بعنی دانایی‌هایی که عملیاتی نمی‌شوند، و یا امکان عملیاتی شدن را ؛ به هیچ وجه ندارند.

مولا در خطبه شقشقیه‏ دلیل قبول حکومت را حضور مردم ،اتمام حجت بر ایشان و بالاتر از همه پیمان خداوند با دانشمندان و آگاهان جامعه برای عدم سکوت در برابر ستمگران می‌داند.

اَما وَ الَّذى فَلَقَ الْحَبَّهَ، وَبَرَاَ النَّسَمَهَ،

هان! به خدایى که دانه را شکافت؛ انسان را پدیدار کرد

لَوْلا حُضُورُ الْحاضِرِ،

اگر حضور مردمان،

وَ قیامُ الْحُجَّهِ بِوُجُودِ النّاصِرِ،

و تمام بودن حجت بر من به خاطر وجود یاران و یاوران نبود،

وَ ما اَخَذَ اللّهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَنْ لایُقارُّوا عَلى کِظَّهِ ظالِم وَ لاسَغَبِ مَظْلُوم،

و اگر نبود آن عهدى که خود خدا از دانشمندان گرفته ست، تا که در برابر شکمبارگى ستمگران و گرسنگى ستمدیده‌گان سکوت نکند و خفقان نگیرند؛

لاََلْقَیْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها، وَ لَسَقَیْتُ آخِرَها بِکَاْسِ اَوَّلِها، وَ لاََلْفَیْتُمْ دُنْیاکُمْ

دهنه‌ی شتر حکومت را برکوهانش مى انداختم، و انتهای زمامداری را با همان پیمانه‌ی خالى ابتدای آن سیراب مى کردم!

که یعنی : از این منظر، آن مسئولی که از وضع معیشت مردم خود مطلع باشد و کاری برای مشکلات اقتصادی آنها نکند جاهل است! چرا که  اگر واقعا علم داشت، آن را عملیاتی می‌کرد.

حسینجانی سپس با اشاره به حکمت ۳۶۶ آنحضرت درباره علم افزود: از نگاه امیرمومنان علم و عمل قرینه هم هستند؛ طوری که هر کس بداند – حتما – عمل هم می‌کند.

الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ، فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ. وَالْعِلْمُ یَهْتِفُ بِالْعَمَلِ، فَاِنْ اَجابَهُ، وَ اِلاَّ ارْتَحَلَ عَنْهُ

علم، قرینه‌ی عمل ست؛ هر که دانست، عمل کرد. علم عمل را فرا می‌خواند، اگر اجابت کند مى ماند، وگرنه از آن کوچ مى کند.؛ که یعنی، هر علم و دانسته و داشته‌یی را که خوب به کار بریم ، حتما آن را  از دست خواهیم داد ….

اصل علم و دانایی، مایه‌ی حیات و پاکی انسان و جامعه جهانی‌ست. نادانی ، ناپاکی‌ست؛ و نمی‌شود انسان و جامعه از دانش و دانایی عبور نکند، اما به پاکی و پاک اندیشی برسد.

این کارگاه  ادبی به صورت خصوصی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت  در  کارگاه  مطالعه موضوعی نهج‌البلاغه می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۳۱۷۸۳۲ تماس بگیرند و یا به نشانی تهران، خیابان انقلاب، بین دروازه دولت و فردوسی، خیابان رامسر، پلاک یک، واحد ۵، انتشارات هزاره‌ ققنوس مراجعه کنند.

نوشته ای از مدیر سایت

نظرات غیر فعال است.