اردیبهشت ۲۷

رضا حاجی آبادی در گفتگو با روزنامه ایران با با بیان اینکه ادبیات پایداری تافته جدابافته‌ای از نابسامانی نشر نیست، گفت:

همان‌طور که وضعیت نشر ما آنقدر نابسامان است که رئیس جمهوری و معاونت فرهنگی وزیر ارشاد در موردش تذکر می‌دهند و حتی رهبر معظم انقلاب نیز بارها نسبت به فرهنگ کتاب و کتابخوانی متذکر شده‌اند، وضعیت ادبیات پایداری و نشر دفاع مقدس نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. با‌وجود اینکه دوستان در این حوزه سال‌ها تلاش کرده‌اند که این نشر را دولتی کنند، اما نه تنها تأثیری نداشته که همین دولتی شدن باعث شده مخاطب فرار کند و حوزه ادبیات پایداری آسیب ببیند.
وی ادامه می‌دهد: دولت به جای اینکه در نقش عملیاتی ظاهر شود باید در بحث بسترسازی و زمینه‌سازی ورود کند و کار را بسپرد به کسانی که دوست دارند کار را انجام دهند ولی اکنون شاهدیم که بسیاری از ارگان‌های دولتی به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و زمینه را از دست حرفه‌ای‌ها در آورده‌اند.
حاجی آبادی در خصوص محتوای ارائه شده در حوزه ادبیات پایداری بیان می‌کند: متأسفانه کتاب‌های دفاع مقدس در حال حرکت به سمت سفارشی‌نویسی است، حال آنکه من معتقدم اثری هنری و همه پسند و فراگیر خواهد شد که نویسنده و خالق اثر به خودش سفارش کار بدهد و بر اساس یافته‌ها و دانسته‌ها و نظر شخصی خودش دست به نگارش بزند نه اینکه ناشری به او سفارش موضوعی بدهد.
مدیر انتشارات هزاره ققنوس با بیان اینکه واقع نگاری حلقه گمشده ادبیات پایداری است تأکید می‌کند: ما هنوز از بازه زمانی جنگ و مدتی بعد ازآن که باید مردم تهییج می‌شدند عبور نکردیم و ناشران و مؤلفان ما هنوز در همان فضا نفس می‌کشند. یعنی مؤلفان ما هنوز هم فکر می‌کنند که رژیم بعث عراق در حال حمله به ایران است و لازم است نویسندگان ما با قلمفرسایی دست به تهییج مردم برای دفاع از کشور بزنند، در حالی که الان باید به واقعیت‌های جنگ و دفاع مقدس پرداخت. حتی به ذکر شکست‌های عملیاتی که داشتیم بپردازیم و از جنگ و دفاع مقدس بت نسازیم.
وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد امروز زمان آن رسیده که اتفاقات دفاع مقدس را طوری که بوده بازگو کنیم و شخصیت‌ها را همان‌طور که بوده‌اند روایت کنیم چراکه با ادامه این روند می‌توانیم امیدوار باشیم دفاع مقدس ما نیز جهانی شود.

شاید ما شهدایی مثل همت و جهان آرا و… را به‌عنوان الگو قبول داشته باشیم اما باید بدانیم برای اینکه همت و همت‌ها جهانی شوند چاره‌ای جز واقع نگاری نداریم و باید شخصیت‌ها واقعی و قابل درک باشند.

به طور مثال فردی که در آفریقای جنوبی کتاب دفاع مقدس ما را می‌خواند به درک درستی از ماجرا برسد. ما هیچ کدام چگوارا، فیدل کاسترو و… را نمی‌شناختیم اما جهانی شدند چون واقعی بودند و نکات مثبت و منفی شخصیت آنان در کنار هم به مخاطب ارائه شده است. لذا من فکر می‌کنم اگر واقع بینی به ادبیات دفاع مقدس اضافه شود نه تنها چیزی کم نداریم که خیلی از آدم‌هایی که در جنگ ما بودند از نوجوانان و جوانان گرفته تا سرداران شهیدمان قابلیت جهانی شدن دارند.
حاجی آبادی با اشاره به نقش پژوهش در واقعیت نگاری توضیح می‌دهد: متأسفانه با‌وجود جایگاه بالای پژوهش، ادبیات پایداری ما از این مهم دور مانده است. تا جایی که هیچ کدام از آثار منتشر شده چه در ژانر مصاحبه، چه تاریخ شفاهی و خاطره و… دغدغه این را نداشتند که پیش از نگارش متن به بررسی اوضاع اقتصادی، فرهنگی و تاریخی آن برهه بپردازند. به نظر می‌رسد نویسندگان ما صرفاً قلم را به دست گرفته‌اند و نوشته‌اند در حالی که من فکر می‌کنم اگر نویسندگان، ناشران و همه دست اندرکاران حوزه ادبیات پایداری نگاهی هرچند کوتاه هم به پ‍ژوهش داشته باشند می‌توانیم رشد کتاب‌ها و خلق محتوای بهتری را انتظار داشته باشیم.
رئیس انجمن صنفی ناشران دفاع مقدس در بیان نقش تبلیغات در رشد آثار دفاع مقدس هم می‌گوید: مسلماً تبلیغات یک رکن اساسی است اما به نظر می‌رسد ما در این حوزه نیز درست و منطقی عمل نکرده‌ایم و موجب گریز مخاطب شده‌ایم. تبلیغات بیش از اندازه نتیجه عکس دارد در حالی که به نظر من باید به اطلاع‌رسانی بیش از تبلیغات بها داده شود. بعضاً ما با تبلیغات نادرست فقط به بزرگ شدن آدم‌های کوچک دامن زده‌ایم و توانسته‌ایم بخشی از مخاطب را جذب کنیم و همان بخش اندک هم پس از مدتی دچار ریزش شده است.
وی در پایان گفت: ما کتاب‌های خوب و فاخر که از غنای ادبی خوبی در حوزه ادبیات پایداری برخوردارند، کم نداریم اما متأسفانه تنها برای بخشی از آثار فرصت تبلیغ و توزیع درست می‌شود و بقیه از گردونه عرضه خارج می‌شود و دچار همان تبعیض می‌شوند. به طور مثال کتاب زمین سوخته احمد محمود از نمونه آثار ارزشمندی است که مشمول همین تبعیض رسانه‌ای شده در حالی که این کتاب جزو نخستین و بهترین رمان‌های دفاع مقدس است و از این دست آثار بسیار داریم که مشمول این آپارتاید رسانه‌ای شده‌اند. گویا دوستان نمی‌دانند اگر رمان خوبی در حوزه دفاع مقدس داشته باشیم و لو اینکه خط و خطوط نویسنده اثر با ما نخواند به جذب بیشتر مخاطب کمک می‌کند.

نوشته ای از مدیر سایت

نظرات غیر فعال است.